Inovasi Pemasaran Syariah: Strategi Diferensiasi dan Positioning dalam Siklus Daur Hidup Produk
DOI:
https://doi.org/10.30736/jes.v10i1.1092Keywords:
sharia marketing innovation, differentiation strategy, positioning, product life cycleAbstract
This study aims to examine Islamic marketing innovation through the integration of differentiation and positioning strategies at each stage of the product life cycle, from introduction to decline. The increasing consumer awareness of quality halal products, coupled with government policies promoting the halal ecosystem, makes the application of Islamic principles in marketing more relevant. The focus of this research is to develop an integrated Islamic marketing approach that combines Islamic principles with marketing strategies to enhance the competitiveness of halal products in both domestic and international markets. The study employs a qualitative method with a literature review. Data collection is carried out through the identification, review, and analysis of literature such as books, articles, and other relevant sources to strengthen findings and provide a comprehensive understanding of Islamic marketing innovation in differentiation strategies, positioning, and product life cycles. The findings indicate that integrating Islamic principles into differentiation and positioning strategies creates sustainable competitive advantages. Islamic-based marketing enhances product quality and brand image, while managing the product life cycle in accordance with Islamic principles ensures relevance and competitiveness in the market. Modifying products, pricing, packaging, and services based on Islamic principles ensures social and economic sustainability.
References
Ahmad, Fajar. “Konsep Halal dan Thayyib dalam Produksi dan Konsumsi: Kajian Sistem Ekonomi Islam,” Jebesh: Journal of Economics Business Ethic and Science Histories 2, no. 4 (2024).
Akhlaq, Siti Karimatul et al. “Analisis Strategi Pengelolaan Wakaf Sebagai Bisnis Sosial Islam - Study Kasus Yayasan Wakaf Produktif Pengelola Aset Islami Indonesia,” ILTIZAM Journal of Shariah Economics Research 5, no. 2 (2021).
Anggraeni, Ayu. “Analisis Strategi Segmenting, Targeting, Positioning pada Cafe Berkonsep One Stop Service (Studi Kasus pada Sena Cafe Kroya)” Skripsi--UIN Prof. K.H. Saifuddin Zuhri Purwokerto, 2021.
Anika, Ria Ningsih. “Analisis Strategi Distribusi Produk dalam Mempertahankan Product Life Cycle dalam Perspektif Ekonomi Islam (Studi pada Official BeeMe Bandar Lampung)” Skripsi--UIN Raden Intan Lampung, 2022.
Anyelia, Evira Dwi dan Regina Skolastika Jolenta. “Pemberdayaan Lansia Uma Oma Cafe sebagai Diferensiasi Pemasaran Menjadi Emotional Branding Rindu Kampung Halaman,” Jurnal Ilmu Komunikasi 7, no. 2 (2024).
Aprianti, Serli dan Benedhikta Kikky Vuspitasari. “Strategi Pemasaran dalam Meningkatkan Penjualan Sweet Corn Berli,” Inovasi Pembangunan – Jurnal Kelitbangan 12, no. 2 (2024).
Ayu, Baiq Dinda Puspita dan Muhammad Haris Nasri. “Pengembangan Produk dan Perancangan Strategi Product Life Cycle (PLC) untuk Meningkatkan Penjualan Gerabah dengan Strategi Assesment of Customer dan Analisis SWOT,” Rekan: Riset Ekonomi, Akuntansi dan Perpajakan 5, no. 1 (2024).
Daga, Rosnaini. “Daur Hidup Produk” dalam Produk dan Merek, editor Fachrurazi. Sumatera Barat: PT Global Eksekutif Teknologi, 2023.
Damanik, Naro Laurensia dan Acep Samsudin. “Product Life Cycle (PLC) dan Matriks Boston Consulting Group (BCG) (Studi pada Usaha Kosmetik Julius Pasar Parluasan Pematangsiantar),” Management Studies and Entrepreneurship Journal 4, no. 3 (2023).
Fariska, Ria. “Peran Etika Kepemimpinan Islami dalam Meningkatkan Loyalitas Konsumen Konveksi Extrawash Kecamatan Siman Kabupaten Ponorogo” Skripsi--IAIN Ponorogo, 2024.
Fathurrahman, Hamdan dan Muhajirin. “Analisis Maslahah Mursalah Imam Malik dalam Penetapan Harga yang Adil pada Pasar Syariah Perspektif Keseimbangan Ekonomi dan Keadilan Sosial,” Syntax Literate: Jurnal Ilmiah Indonesia 9, no. 12 (2024).
Faturohman, Ibad. “Perancangan Strategi Digital Marketing Menggunakan Model Sostac pada Produk Fashion (Studi Kasus: Merek Unmode)” Skripsi—Universitas Pasundan Bandung, 2023.
Fauziah, Nur. “Penerapan Islamic Marketing Strategy dan Islamic Human Resource Management di UB. Surya Madiun,” Niqosiya: Journal of Economics and Business Research 1, no. 1 (2021).
Hendrik. “Pengertian Daur Hidup Produk: Konsep, Proses Pengembangan, dan Strategi Pemasaran” dalam https://www.gramedia.com/literasi/daur-hidup-produk/?srsltid=AfmBOopMTbhWg8E2cTHUfdKaVjsYAk-eclie-4VTfPby0ZkiYJS7pSWh.
Hermanto, Agus et al. “Brand Positioning Nadjani dalam Memanfaatkan Media Sosial pada Masa Pandemi Covid-19,” Kanal: Jurnal Ilmu Komunikasi 13, no. 1 (2024).
Hermawan, Iwan dan Carnawi. “Konsep Membangun Branding Image untuk Meningkatkan Kepercayaan terhadap Lembaga Pendidikan Islam,” ASCENT: Al-Bahjah Journal of Islamic Education Management 2, no. 1 (2024).
Istiqomah, Nur Hidayatul et al. “Pemasaran Islami: Mengoptimalkan Potensi Pasar dengan Prinsip Keadilan dan Etika Ekonomi Islam,” Al-Musthofa: Journal of Sharia Economics 7, no. 1 (2024).
Kementerian Agama RI. “Label Halal Indonesia Berlaku Mulai 1 Maret 2022, Bagaimana Label Sebelumnya?” dalam https://kemenag.go.id/pers-rilis/label-halal-indonesia-berlaku-mulai-1-maret-2022-bagaimana-label-sebelumnya-amw1aa.
Khairi, Ulfah Amirah et al. “Strategi Pemasaran dan Posisi Target Sebagai Kunci Keberhasilan Bisnis,” Jurnal Masharif Al-Syariah: Jurnal Ekonomi Dan Perbankan Syariah 9, no. 204 (2024).
Khan, Muhammad Tariq et al. “Halal Products: Not Restricted to Food and Its Marketing Opportunity in the Muslim World,” Research Journal of Social Sciences and Economics Review 1, no. 4 (2020).
Khoiriah, Reski et al. “Analisis Strategi Pemasaran dalam Meningkatkan Penjualan Menurut Persfektif Ekonomi Islam (Studi Kasus Warung Kelontong Desa Hutarimbaru Kecamatan Barumun),” Journal Economic Excellence Ibnu Sina 2, no. 1 (2024).
Kotler, Philip dan Kevin Lane Keller. Manajemen Pemasaran. Jakarta: Erlangga, 2009.
Kusumawardhani, Lintang Berlyana et al. “Analisis Strategi Pemasaran Abon Lele Berdasarkan Siklus Hidup Produk di Poklahsar Sari Mina Sempu Pakembinangun Pakem Sleman,” Jurnal Dinamika Sosial Ekonomi 23, no. 1 (2022).
Mafikah, Ananta Delyana et al. “Strategi Pemasaran Produk Coklat Turqiy Menurut Etika Bisnis Islam,” Anggaran: Jurnal Publikasi Ekonomi dan Akuntansi 3, no. 1 (2025).
Marhadyta, Ajrina Valentine et al. “Sosialisasi Siklus Daur Hidup Produk Ting-Ting Kacang di Dusun Watangrejo Gresik,” Indonesian Journal of Community Dedication 2, no. 3 (2024).
Nurdifa, Afifa Rahman. “Potensi Besar, Pertumbuhan Industri Halal Masih Mini” dalam https://www.google.com/search?q=potensi-besar-pertumbuhan-industri-halal-masih-mini&oq=potensi-besar-pertumbuhan-industri-halal-masih-mini&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUyBggAEEUYOTIHCAEQABjvBTIHCAIQABjvBTIKCAMQABiABBiiBDIHCAQQABjvBTIHCAUQABjvBTIGCAYQRRg80gEINDAzMGow.
Putri, Sintia Hapsani dan Mukhroji. “Analisis Pengaruh Harga, Kualitas Produk, Diferensiasi Produk dan Positioning Produk terhadap Keputusan Pembelian Sepeda Motor Yamaha” JEMB: Jurnal Ekonomi Manajemen dan Bisnis 2, no. 1 (2024).
Rahayu, Sari. “Strategi Pemasaran Produk dalam Meningkatkan Kepuasan Pelanggan,” JPPISB: Jurnal Penelitian dan Pengkajian Ilmiah Sosial Budaya 2, no. 1 (2023).
Rahmawati, Ema Oktavia dan Ety Dwi Susanti. “Strategi Marketing Mix dalam Pengembangan Usaha Berdasarkan Analisis Product Life Cycle (PLC): Studi pada Usaha Maharaja Garment Bangkalan,” Al-Kharaj: Jurnal Ekonomi, Keuangan & Bisnis Syariah 6, no. 6 (2024).
Rasyid, Dicky Fahriansyah et al. “Pengaruh Strategi Diferensiasi Produk terhadap Kepuasan Konsumen pada Usaha Kuliner Sore Drink di Kota Gorontalo,” JAMBURA 5, no. 1 (2022).
Rindiani, Fadilla et al. “Strategi Pemasaran UMKM Keripik Pisang Tunas dalam Meningkatkan Daya Saing Usaha,” Profit: Jurnal Manajemen, Bisnis dan Akuntansi 2, no. 2 (2023).
Romadi et al. “Perancangan Strategi Pemasaran Usaha di Era Digital: Perspektif Al-Qur’an,” Comserva: Jurnal Penelitian dan Pengabdian Masyarakat 3, no. 12 (2024).
Romadi. “Strategi Pemasaran Wirausaha pada Era Digital dalam Perspektif Al-Qur’An” Disertasi--Institut PTIQ Jakarta, 2023.
Sahib, Munawwarah dan Nur Ifna. “Urgensi Penerapan Prinsip Halal dan Thayyib dalam Kegiatan Konsumsi,” Point: Jurnal Ekonomi dan Manajemen 6, no. 1 (2024).
Said, Abdul Aziz. “Konsumsi Produk Halal Indonesia Ditaksir Capai Rp 4.033 T Pada 2025” dalam https://katadata.co.id/finansial/makro/622f10bbbc328/konsumsi-produk-halal-indonesia-ditaksir-capai-rp-4033-t-pada-2025.
Sholichah, Atika Ni’matus. “Penerapan Pemasaran Islami dalam Meningkatkan Loyalitas Konsumen pada PT Lazizaa Rahmat Semesta Sidoarjo” Skripsi—UIN Sunan Ampel Surabaya, 2019.
Sigit, Murwanto. “Marketing Syariah Sebagai Jiwa Bisnis,” Conference on Islamic Management, Accounting, and Economics (CIMAE) Proceeding 1 (2018).
Sinaga, Afdillah Nur Aisyah et al. “Pengaruh Desain Produk dan Promosi terhadap Keputusan Pembelian Konsumen pada UMKM Intan Cake’s,” Syarikat: Jurnal Rumpun Ekonomi Syariah 6, no. 1 (2023).
Suneli, Meling et al. “Kinerja Produksi dan Daur Hidup Produk Agroindustri Aneka Bakery di Kota Cilegon,” Jurnal Agrimanex: Agribusiness Rural Management, and Development Extension 1, no. 2 (2021).
Surya, Rifki Karta dan Muhammad Iqbal Fasa. “Analisis Strategi Pemasaran dalam Meningkatkan Kepuasaan Pelanggan,” JICN: Jurnal Intelek Dan Cendikiawan Nusantara 1, no. 05 (2024).
Sutrisno. “Analisis Segmentasi Produk, Harga, dan Keragaman Produk dalam Meningkatkan Minat Beli Konsumen di Toko Jenang Aliya Kudus” Skripsi--IAIN Kudus, 2023.
Syarifah, Fadhilah Laela. “Analisis Strategi Bersaing BPRS dalam Meningkatkan Jumlah Nasabah Menggunakan Pendekatan SWOT Berdasarkan Perspektif Islam (Studi pada BPRS Metro Madani KC Jatimulyo)” Skripsi--UIN Raden Intan Lampung, 2024.
Tumini et al. “Pengaruh Strategi STP (Segmenting, Targeting, Positioning) terhadap Keputusan Pembelian,” Jurnal Ilmiah Ecobuss 9, no. 2 (2021).
Wijayanti, Anggun Widya et al. “Pengaruh Positioning, Diferensiasi Produk, dan Citra Merek terhadap Keputusan Pembelian Produk Iphone (Studi pada Mahasiswa Pengguna Iphone di Kota Semarang),” JIAB: Jurnal Ilmu Administrasi Bisnis 12, no. 1 (2023).
Yaqin, Husnul et al. “Strategi Diferensiasi Brand Positioning pada Lembaga Pendidikan Islam dalam Upaya Menarik Minat Peserta Didik Baru,” Ar-Rahim: Journal of Islamic Studies 1, no. 2 (2024).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Syahraeni Syahraeni, Ayu Puspa Kirana, Sabbar Dahham Sabbar, Ida Farida

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright Notice
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Copyright on any article is retained by the author(s).
- The author grants the journal, right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work’s authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal’s published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
- The article and any associated published material is distributed under the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License